העסקאות הפיננסיות המוצלחות של צבי ויליגר

צבי ויליגר (צביקה ויליגר) הוא אחד מאנשי העסקים המצליחים בארץ. להצלחה זו שלל סיבות, ובפרט היכולת שלו לזהות הזדמנויות ועוד יותר מכך המיומנות שלו ברקימת עסקאות פיננסיות מרשימות במיוחד – יכולת שגם מתחריו בתחום המזון מורידים בפניה את הכובע ומלאי הערכה כלפיה.

ראשית הדרך

את אמנות המו"מ רכש ויליגר עוד במהלך לימודיו בישיבה, וזאת תוך כדי התפלפלויות אינסופיות סביב סוגיות הלכתיות שונות. לאותה תקופה – צבי ויליגר (צביקה ויליגר) מצהיר לא פעם כי הוא מתגעגע אליה – מיוחסת גם היכולת שלו להבחין בין עיקר לטפל וגם לדעת שכסף הוא בסופו של דבר משאב אחד מיני רבים וכי אין לייחס לו משמעות יתר.

על אף הצניעות של ויליגר – צניעות אמיתית ולא לצרכי שואו-אוף – הוא הפך לאדם אמיד ביותר, וההון האישי שלו ושל אחיו יוסי, שמהווה שותף מלא לדרך העסקית שלו, מוערך במאות מיליוני שקלים.

תחילה ניהלו צבי ויוסי את החברה המשפחתית אותה הקים אביהם אלכסנדר מעט לאחר קום המדינה. לאחר מכן, בשנת 1994, ייסדו את יבואנית המזון המוכרת "וילי פוד" שאין כמעט בית בארץ שלא תמצאו בו את המוצרים שהיא מייבאת ואשר ידועים הן באיכותם הגבוהה והן במחיר האטרקטיבי בו הם נמכרים לציבור, תוצאה של היכולת של צבי לאתר את היצרנים הטובים ביותר ולסגור איתם עסקאות מיטיבות במיוחד.

מבחינת האחים ויליגר "וילי פוד" היא מפעל חיים, אולם שניהם, בתור אנשי עסקים קרי רוח וחדורי מטרה, השכילו להפריד בין רגשות לבין החלטות, וכך, בשני מקרים שונים, מכרו את השליטה בחברה וזכו בתמורה כספית מרשימה במיוחד.

המכירה לארקדי גאידמק

העסקה הראשונה שהעשירה מאוד את צבי ויוסי ויליגר יצאה לפועל בשנת 2007.

במסגרת אותה עסקה נרכשה השליטה ב"וילי פוד" על ידי ארקדי גאידמק תמורת 170 מיליון ש"ח, אשר שיקפו שווי חברה של 90 מיליון דולר וזאת עת שווי החברה בבורסה היה 55 מיליון דולר "בלבד". סיבה אחת למחיר הגבוה הייתה הרצון העז של גאידמק לפעול גם בשוק המזון בארץ ובפרט המזון הכשר (קודם לכן הוא ניסה ללא הצלחה לרכוש את "טיב טעם") אבל גם ליכולות של צבי ויליגר (צביקה ויליגר) יש חלק בלתי מבוטל בעסקה המוצלחת מאוד מבחינתו ומבחינת אחיו.

תוך זמן קצר התגלתה העסקה כמוצלחת אף יותר מבחינת האחים ויליגר שכן על מנת לשלם את התמורה עבור השליטה ב"וילי פוד" נזקק גאידמק להלוואה – אותה העניקו לו בחפץ לב צבי ויוסי. כעבור כשנה, כשהאוליגרך המפורסם לא הצליח לעמוד בהחזרי אותה הלוואה, הוא נאלץ להחזיר לאחים ויליגר את השליטה בחברה שכן הוא שעבד את מניותיו בתמורה להלוואה, ובסופו של דבר הרוויחו צבי ויוסי כ-100 מיליון ש"ח בזכות העסקה וביטולה.

המכירה לאלכסנדר גרנובסקי

עסקה נוספת שהפכה את יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) לאנשים אמידים במיוחד התרחשה ב-2014.

במסגרת עסקה זו רכש את השליטה ב"וילי פוד" איש עסקים ממוצא אוקראיני בשם אלכסנדר גרנובסקי וזאת באמצעות חברת "אמבלייז" – המחיר ששולם היה כ-270 מיליון ש"ח, וזאת תמורת כ-60% מהמניות, מחיר ששיקף שווי שוק של למעלה מ-450 מיליון ש"ח. גם בעסקה זו שווי החברה כפי שמשתקף מהעסקה היה גבוה משמעותית משוויה עפ"י מחיר המניות שלה בבורסה, כשהסיבות לפרמיה בשיעור 30% הן הרצון של גרנובסקי להיכנס לתחום המזון הכשר בארה"ב ובאנגליה – וגם היכולת של צבי ויליגר (צביקה ויליגר) להרשים עד מאוד את גרנובסקי, אותו הכיר במסגרת המאמצים לסייע לנוחי דנקנר לשמור על השליטה ב-IDB.